Skor eller barfota`?

vad tycker ni?

jag blir bara så arg.

en ponny som alltid gått med skor ... blir avlsiten skorna och tvingas springa på hårt underlag?  det är väl SJÄLVKLART att de haltar och itne vill gå?hallå äre inte självklart??

så säger barfotamänniskor..''amen hästar är inte födda för att ha skor''

vänta lite här?

är människor födda för att gå med skor? nej!!
men vi har de endå för att de inte ska göra ont och inte frysa!

skillnad och hästen föds i de vila på gröna fält och kullar! sjävklart kan de gå barfota och hovarna härdas ochlär sig klara av de! men en häst som rids varje dag på grusvägar och på olika underlag, kan behöva skor!..
säger inte att alla behöver de.. för endelgår jätte bra barfota! men man ska inte tro att en häst som gått med skor hela livet ska kunna springa likadant på gruset efter 1 vecka!


vad tycker ni om skor/barfota`?

och på vintern hur gör ni då ?
 har ni guldskor eller broddar ni på eller av varje dag?


säger så här:
rider inte utan guldskor på mina hästar! de är hästens räddning på vintern! man kan om man vill galoppera på hal is utan att halka, men de är ju dock inget man göra;)
guldskor+sulor är bara så bäst! man slipper brodda av och brodda på varenda dag!plus att de oftast bara är två stycken:O
man tappar broddar också!
på guldskor sitter de helt fast oh de är 6 broddar på varje sko! dock lite mindre än vanliga brodd så de inte blir skador i hagen!
ett tillplus är att man kan använda dom en gång till så det blir billigt först slår hovslagaren på... och nästa gång de är dags för skoning så använder an samma skor så de blir mycket billigare:) men är lite dyrare än vanliga skor så kanske jämna ut sig? vet inte...

guldskor gör så att jag orkar rida varje dag och rida ordentlig så jalle håller formen även på vintern!:D



Kommentarer
Postat av: Linda johansson

Min lilla polle gick barfota runt om när vi fick honom och tränade honom:) sen och jag började tävla och rida mer på grus slet han så mycket eran så då fick han skor där men går fortfarande barfota bak :-D sen bellinda hade skor när vi fick hem henne men hon såg jätte illa ut i fötterna så vi tog av henne skorna och verkade henne lite försiktigt då och då men hon va jätte öm typ i 1 månad men sen när hovarna va bra fick hon skor igen :) du har rätt med allt amanda!:-D i vinter vet jag inte hur jag ska göra har ju haft 3 hästar förut så har varit lite dyrt med guld skor :p men barfota på den hästen som jag inte tränar lika mycket sen brodd för har mest ridit i skog så inte så mycket is:) puss puss

2010-09-24 @ 18:24:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0