Dag 1 - Presentera dig och din häst

Nu börjar jag med listan! Dag 1 - Presentera dig och din hästs
Ja, det finns så mycket jag vill skriva... gärna 5 a4 :) men ska försöka sammanfatta lite bra:)
Jag har nu en D ponny som jag fick för två år sen. Han är en irländare som gick på vidderna tills han var 6 år. Då reds han in på de sättet irländarna gör, sätter på en sadel och galopperar ut typ. När han kom till sverige så var han grundriden och grundhoppad. men han hade inte så värsta bra hopp teknik då. Sprang med huvvudet rakt upp och va konstig. Ska inte säga att han är konstig nu för de är han, men på ett bra ätt!:D Så jag har arbetat hårt med jalle och ridit till honom helt själv. Nu går han La dressyr träningar, och en så länge tävlar vi Lätt a, nu i år ska jag kvala ms, har två nollor kvar. :)

Jalle är väldigt speciell. Det är inte vem som hellst som kan ridan.. efter att några ramlat av och hoppat av frivilligt så förstod jag att jag inte kan ha medryttare haha:) Han är väldigt känslig. Man får inte ta för mycket i munnen och man får inte använda skänklarna för hårt. men rakt fram i skritt trav´i ett ridhus är inte så svårt, de kanske min kusin skulle klara av. men när man börjar kräva något av han de är då riktiga jalle kommer fram.
Har aldrig träffat en så arbetsvillig häst som jalle faktiskt. han vill jobba. så fort man hoppar upp höjer han ryggen och börjar arbeta fint med nacke och hals och går fint i form. går i form hela tiden till skillnad när han kom! nu kan han också förvändgalopp , fina galoppombyten och skänkelvikningar.självklart kan man göra dem ännu bättre, men det kan man med allt! hoppar gör han som en boll, Han är oftast minst 15-20 cm över varje hinder för jag tror han ser en osynlig bom överst. Han älskar i alla fall att hoppa och har nu en väldigt fin hoppteknink och flyger över hindrena!

Jalle min häst, han är verkligen bäst. även fast han kan va dum och vända och helt plötsligt inte vilja gå och göra kaprioll och stegra eller hoppa runt nör man rider ut så älskar jag honom, det är ju han som en jalle!

Han är verkligen världens snällaste i all hantering, klippa när han står lös i gången, lasta och åka på tävling själv,tvätt och stå själv i stallet. min underbara ponny
han betyder så mycket för mig. kommer aldrig kunna sälja honom, men som sagt, går han fina 130 så får han bli storhäst. haha.
Ilove you boy.





Sen har vi ett sto som heter sina. som är en hoppkanon. det är min syrras häst men jag tävla och tränar henne. vi vann jämt. men nu är hon med fööl!!:D


sen har vi min första häst sessan kvar<33


och snart har vi en tilll, kanske en jay smith...


Kommentarer
Postat av: Emelie Jansson

sv: tack så mycket! :)

2011-01-06 @ 23:41:17
URL: http://fjordyy.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0