Emilie Gästbloggar

Tjena Tjena alla 5 000 läsare :D

Tänkte berätta lite om amanda. Hon är den knäppaste, roligaste & onormalaste människa jag känner. Fast såklart hon är det, hon är ju min syster. Hon kan hitta på vad som helst. Och hon är oftast alltid glad och sprallig :D

När amanda var mindre så var hon världens bustroll, men även "mannen i huset" alltid då saker gick sönder var hon där fortare än kvickt och började skruva och klart på 2 min så var det fixat, haha. En sommardag när jag kommer ut i köket så står våran häst där med amanda, och amanda visar "hästen" vart alla tallrikar står i köket sedan går hon vidare MED HÄSTEN alltså och visar sitt rum och våra andra rum samt vardags rummet och sedan går hon ut igen och rider iväg, lixom? normalt va. Och en dag så hade vi inte fixar en julgran innan jul men vi skulle göra det två dagar innan jul men tre dagar innan jul så hittade vi inte amanda då vi skulle äta, men så kollade vi ut på gärdet och där går amanda med en såg och en nerhuggen gran över gärdet och sliter och släpar den från skogen, haha söt hon var bara 5 år!! Super fixarn redan då. Och ramlade jämt och hade sår över allt.

Som sagt hon var väldigt klyftig som liten, men hon har även en sida av "modighet" hon var väldigt orädd som liten och är även nu. Hon var överallt och ingenstanns när hon red och även när hon inte red.

Det finns flera saker som är " typiska amanda saker" som jag tar upp nu här nedan lite då och då.

Jag måste ta upp detta om "Amanda och toppen", jag lovar och jag kan erkänna att jag aldrig sätt någon starkare vänskap mellan ett djur och människa. Toppen gjorde allt för amanda & amanda för honom! Amanda red ofta ut på toppen utan grimma eller någonting helt utan någon utrustning och red han lystnade på hennes vikter och på henne, som t.ex. en gång nu när vi är inne på typiska amanda saker, hon kommer på ett gärde i galopp (utan utrustning då) och så åker det en cross på vägen jämter och det stör amanda så hon galopperar fortare och börjar tävla mot han på crossen fort fort fort i sken alltså över gärdet och såklart van dom, inte nånsin kunde väl amanda förlora? nå sagt som gjort så vann hon, och toppen stannade på minsta signal när amanda bad han.
Det finns så mycket man kan säga om dessa två, men det får ni fråga henne om i en frågestund ;)

Typiska amanda säker är också att hon var med en vän i ett stall lite längre bort från linköping och de red i ridhuset och amanda red barbacka på en häst hon aldrig ridit innan och så var det en tjej som var lite små dryg och skojade och fråga " det här vågar du aldrig hoppa", ja det var ett hinder på 140 cm (frambommen 135), och självklart hoppade amanda det barbacka på en häst hon inte visste något om. Lixom, vem skulle det?

Hon är/var även sjukt envis, jag kommer ihåg då hon tävlade min häst som var lite allmänt dum i huvudet haha. Hon tävlade eller nej föresten det var en träningstävling, och hon hoppade och hon ramlade av 3 ggr på en omgång men hoppade upp varje gång, hon spåttade grus och åkte av igen spåttade grus och av igen men runt fick hon hästen haha dommaren skrattade minsan.

Sen måste jag också erkänna att hon är GRYM på hästar och GRYM på att rida, och säg emot om någon vill men hon har en otrolig känsla för ridning. Och hon passar oftast med de hästar som är överkänsliga eller lite problematiska då hon klarar ut det förr eller senare galant. Och hon är väldigt mån om att hästarna verkligen jobbar rätt.

Och med Giles som hon har nu och skriver om här i bloggen har hon gjort ett fantastiskt jobb måste jag säga, jag kommer väl ihåg hur han var när han kom, jag tyckte inte var så wow. Men nu efter denna tid hon haft honom har de skapat en sån enorm tillit för varandra och ett sånt band att amanda rider honom sjukt bra, jag erkänner själv .. jag kan inte rida den hästen. Men som sagt nu efter denna tid, nu är han verkligen WOW. Han är så himla snygg alltså, så himla välriden att amanda skulle kunna rida med sytrådar på honom och han följer hennes hjälper som än smäck ändå. Han är verkligen så himla fin och den hästen ooh han är/kommer bli grym, och snart så är de uppe i medelsvår tillsammans och det ska bli så kul att få följa.

Detta är mitt tycke om Amanda så det var allt jag ville säga, ha det så bra. Hejhej.
Ps. youtubefavoriter.blogg.se mycket roliga klipp och mycket bra musik!

/ Emilie Nordström







Kommentarer
Postat av: Mellis

Bra skrivet :D !

2011-01-11 @ 09:53:07
URL: http://jmellstrom.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0