HejHej blogggeen

HEJ
Idag har det vart en blåsig dag. vart på ridskolan med skolan och jag red mikki, gick rätt bra, hade fin sits idag speciellt. Sen när jag kom hem till stallet så var det blåsstorm, så blev ingen ridning:( ja som ville rida:(
Igår iaf, (tror de var igår) så red jag i ridhuset.. och de senaste Månaderna har jalle och jag börjat artbeta lite extra med bommar på marken! vi gör olika övningar varje gång i ridhuset och han är skitduktig, upphöjda bommar på ca 25 cm lyfter han fint på benen!
Gjorde ökat trav igår, och i traven så satt jag ner två steg sen ställde mig upp sen satt ner och det fick jalle att lyfta och sträka på benen och va en jätte fint ökad! så fort jag sätter mig ner länger han steget, och då förtstod han att han skulle trava längre för när jag st'llde mig upp så fatta han att han skulle va kvar i trav och inte galopp! super fin.. och i slutet av den ökade traven blev jalle och jag glada.. och snubbla.
haha söt bebis.

Här är en övning jag gjorde i fredags tror jag
De vita bommarna är på marken och de röda upphöjda, krysset är ett litet hinder och två ringarna två ''konor''
Tycker det är jätte bra att variera höjderna i en bomserie för det får hästen ännu mer uppmärksam och nogrann i benen.
så först starta jag nr 1 så trav hoppar jag ca 60-70 cm och de får han att ta i och höjaa ryggen ordenligt ! landar i rättgalopp och saktar av så snabbt man kan och fortsätter trava på bommserien..(2) sen  rider man rakt fram några steg och sedan gör en skänkelvikning ut i mellan konorna(3) och kommer sedan på bommarna ifrån andra varvet och rider ut och på långsidan kan man öka.. sen fortsätter man!

tycker denna övning är bra. lösgörannde, muskelsättande och uppmärksam.
kommit på den helt själv!!jä:)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0