Uppvärmning

Uppvärmning för hästen är minst lika viktig som människans. Man har olika sätt att värma upp en häst på men huvudsaken är att de blir varma, får igång blodcirkulationen,slappnar av och känn mjuka och följsamma innan man börja jobba hästen! Något jag inte tycker om är när människor kommer inte i ridhuset skrittar några varv och sedan börjar rida hästen och kräva alldels för mycket av den och förväntar sig att de ska gå super innan hästen ens är varm! Ett tips till er, uppvärmningen är viktigt, de är som oss människor, tänjer inte vi musklerna innan eller stretchar vi inte efteråt kan få få träningsverk ömma muskler och muskelskador.
Såhär värmer jag upp Jalle när jag rider i ridhuset

*
Skrittar och travar på lång tygel till ridhuset, får rida en liten bit dit
*kommer in i ridhuset och jalle har fått upp lite flås, gör öppna och sluta i skritt
*travar några var i en lägre form
*galopperar efter bara några varv trav för att jalle behöver det, samma här på lång tygel
*travar i en lägre form, öppna och sluta, och sedan i volter,
*skrittpaus
*här börjar jag arbeta jalle ordentligt,, alltid gör jag några skänkelvikningar som lösgörande(när jag känner att han är uppvärmd)
Sen efter jag har ridit gör jag ungifär samma process, galopperar och travar honom lång och låg ända tills han slappnar av

utomhus
är med i en lägre form i alla gångarter tills han känns uppvärmd!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0